Goudse Expat Pakket - klantenservice - declareren

Declaraties indienen: Instructies, informatie en tips
Hieronder vindt u per verzekering de instructie, informatie en tips voor het indienen van declaraties.

Veelgestelde vraag: Hoe lang duurt het voordat een declaratie wordt afgehandeld?

  • Dat is niet op voorhand met zekerheid te zeggen. Verzekeraars streven naar afhandeling binnen 5 werkdagen.
  • Verschillende omstandigheden kunnen echter leiden tot een langere verwerkingsduur, denk hierbij aan:
    • Lage bezetting vanwege ziekte en/of vakantie
    • Achterstanden door drukke periodes met veel claims
  • Mocht u het idee hebben dat de verwerking wel heel lang duurt (de maximale termijn is in principe 20 werkdagen), neem dan gerust contact met ons op.

1.Medische kosten en tandheelkunde

Belangrijke informatie over het declareren van medische kosten:

In spoedgevallen:

  • Bij spoed, een ziekenhuisopname of operatie, neem dan eerst contact op met de alarmcentrale.
  • De alarmcentrale zal deze kosten rechtstreeks aan de zorgverlener vergoeden.

Overige situaties:

  • Zwangerschap en planbare zorg kunnen worden aangemeld via dit formulier.
  • Voor expats woonachtig in de USA gelden deze instructie.
  • Kosten voor andere medische hulp dient u zelf voor te schieten en te declareren bij De Goudse, tenzij u gebruik heeft kunnen maken van Air Doctor.

Declareren van medische kosten:

  • U kunt uw medische kosten declareren met het Declaratieformulier Ziektekosten en Tandheelkunde.
  • U kunt uw medische kosten ook online declareren: Claim medische kosten online
  • De Goudse zal de verrekening met het eigen risico op het afhandelingsoverzicht vermelden.
  • Medische claims kunnen binnen 3 jaar na de behandelingsdatum worden ingediend bij De Goudse. Wij adviseren echter om niet te lang te wachten. Soms is er namelijk ter beoordeling aanvullende informatie nodig, en hoe langer het geleden is, hoe lastiger het wordt om dat op te vragen.
  • Bewaar de originele nota’s goed, deze kunnen namelijk later nog worden opgevraagd.

Eigen risico:

  • Het eigen risico geldt per gezin per jaar.
  • De periode loopt vanaf de jaarlijkse verlengingsdatum tot aan de verlengingsdatum een jaar later. Dit is anders dan bij de Nederlandse basisverzekering (1/1 – 31/12).
  • Het eigen risico is van toepassing op alle soorten ziektekosten die u maakt en claimt, dus zowel bij bijvoorbeeld een ziekenhuisopname als consult bij een specialist of medicatie.

Korting op de premie ivm andere verzekering?:

  • Heeft u korting op de premie ziektekosten in verband met een andere actieve ziektekostenverzekering?
    • Dien de medische kosten dan eerst in bij uw andere (primaire) ziektekostenverzekering.
    • Hetgeen niet of deels wordt vergoed, kunt u daarna bij De Goudse declareren, met een kopie van de terugkoppeling van de primaire verzekeraar.
    • Bewaar daarom bij het declareren bij de primaire verzekeraar kopieën van de nota’s en voorschriften.
  • Let op: Stopt uw andere verzekering? Geef dit tijdig door zodat de polis kan worden aangepast.

Bezoek aan (huis)arts of ziekenhuis in Nederland:

  • Indien u in Nederland een (huis)arts of ziekenhuis bezoekt, kan het zijn dat om de UZOVI-vermelding van De Goudse wordt gevraagd.
    Goudse UZOVI-nummer = 3357.
  • Dit nummer helpt de zorgverlener om uw ziektekostenverzekeraar te identificeren.
  • Let op: Het vermelden van dit nummer betekent niet automatisch dat alle kosten worden vergoed door De Goudse.

2.SOS hulpverlening

Terugkeer naar Nederland of België i.v.m. familieomstandigheden
Het onderdeel SOS geeft dekking voor de vergoeding van reiskosten om Nederland of België te bezoeken, in een situatie waarbij een familielid (1ste en 2de graad) van verzekerde is overleden, of acuut levensbedreigend ziek is en opgenomen in een ziekenhuis. De vergoeding kent een maximum bedrag per polis voor alle verzekerden samen. Van belang is dat deze situatie bij aanvraag van de verzekering niet te voorzien was.

Wat acuut levensbedreigend is en wat niet, is soms heel duidelijk en soms niet. De Goudse heeft er voor gekozen om haar verzekerden te vertrouwen in de motivatie om aanspraak te maken op deze dekking, en daar soms ter controle navraag op te doen. Twijfelt u zelf of de medische situatie van een familielid wel beschouwd wordt als een levensbedreigende situatie? Neem dan telefonisch contact op met De Goudse en leg uw situatie aan hen voor (0031-182-544 903)

Ticket boeken

  • U kunt zelf een ticket boeken.
  • De vergoeding vindt plaats op basis van economy class.
  • U mag zelf bepalen of u een retourticket of 2x een enkele reis koopt.
  • Alle verzekerden op de polis mogen meereizen.
  • Er is geen toestemming nodig vooraf.

Heeft u een probleem met het betalen van de ticketkosten? Dan kunt u alsnog de alarmcentrale bellen, en een verzoek indienen om het ticket voor u te regelen.

Declaratie
U kunt uw kosten bij de Goudse declareren met behulp van het declaratieformulier in bijlage. Met de declaratie stuurt u de ticketgegevens en een bewijs mee van overlijden (akte) of de levensbedreigende situatie (verklaring van een (huis)arts).

3.Inboedel, reisbagage, annulering, aansprakelijkheid, ongevallen

Wilt u een claim op 1 van deze verzekeringen indienen, dan kunt u gebruikmaken van het schadeformulier.

4.Rechtsbijstand

De Goudse heeft de afhandeling van dit onderdeel ondergebracht bij BrandMR. Voor het indienen van een verzoek voor rechtsbijstand kan contact worden opgenomen met BrandMR:

5.Arbeidsongeschiktheid

Heeft u een Arbeidsongeschiktheid meeverzekerd, en bent u door ziekte of een ongeval u arbeidsongeschikt geraakt: u kunt momenteel niet werken en u verwacht dat dit enige tijd zal duren? Dan is het van belang om De Goudse hier direct over te informeren. Stuur daarbij het volgende formulier ingevuld mee:

6.Goudse afdeling claims & formulieren

Een ingevuld declaratieformulier kunt u samen met de relevante documenten per email naars de Goudse sturen.

Contactgegevens Goudse afdeling claims:

Declaratieformulieren & informatie